Trenażery eliptyczne (orbitreki)  są obecnie jednymi z najpopularniejszych urządzeń do ćwiczeń i wiodą prym wśród domowych maszyn treningowych – zwłaszcza, że łączy w sobie trening na steperze, rowerku i bieżni. Warto wiedzieć, jak prawidłowo wykonać trening na takim urządzeniu.

Jak ćwiczyć na trenażerze eliptycznym

Źródło

 

  • Przede wszystkim przed rozpoczęciem treningu warto poświęcić chwilę naprzeczytanie instrukcji. Znajomość specyfiki pracy orbitreka oraz oznaczeń na konsoli i oferowanych programów treningowych znacznie ułatwi i uefektywni trening, pozwalając wybrać ustawienia i funkcje najkorzystniejsze dla użytkownika.
  • Przed rozpoczęciem treningu należy wykonać krótką rozgrzewkę. Jest to warunek konieczny – ćwicząc bez rozgrzewki łatwo można nadwyrężyć mięśnie i zrobić sobie krzywdę. Dziesięć minut rozciągania i rozgrzewania mięśni znacząco zmniejsza ryzyko kontuzji i urazów (można też rozgrzewać się krócej, ale nie wolno tego kroku pomijać).
  • Zaleca się, by dostosować poziom ćwiczeń do możliwości i kondycji; intensywność zwiększa się systematycznie, w miarę upływu czasu.
  • Długość kroku dostosowuje się w zależności od preferencji lub wzrostu ćwiczącego. Osobom wyższym wygodniej ćwiczyć przy większej długości kroku. Regulacja tego parametru ma również wpływ na to, jaką grupę mięśni trenujemy intensywniej podczas treningu.
  • Warto ćwiczyć używając również ruchomych ramion trenażera –  ćwiczy się wtedy dużo większe partie mięśni.
  • Nie  ruszając rękami i ustawiając maszynę na niewielką długość kroku i większe obciążenie, wykonuje się trening najbardziej zbliżony do treningu na steperze.
  • Należy ćwiczyć będąc wyprostowanym, bez pochylania się do przodu. Zaleca się patrzenie przed siebie i wciągnięcie/ napięcie mięśni brzucha.
  • Nie należy ściskać uchwytów ramion trenażera zbyt mocno.
Jak ćwiczyć na tranażerze eliptycznym 2
  • W przypadku odczuwania bólu lub dyskomfortu zaleca się zmniejszenie intensywności lub przerwanie treningu.
  • Przed zejściem z maszyny należy się upewnić, że jest zatrzymana. Nie należy zeskakiwać z orbitreka podczas pracy.
  • Dla osiągnięcia optymalnych i widocznych efektów zalecany jest trening na orbitreku minimum trzy razy w tygodniu. Początkującym zaleca się by trening trwał około 30 minut, stopniowo można (i należy) ten czas wydłużać.
  • Warto zadbać o urozmaicenie treningu na trenażerze eliptycznym. Treningi interwałowe są o wiele efektywniejsze niż ćwiczenia przy jednym obciążeniu (początkującym zaleca się małe obciążenie, żeby uniknąć przetrenowania organizmu).
  • Podczas treningu wskazane jest korzystanie z opcji pomiaru tętna. Utrzymanie go na odpowiednim poziomie  pozwoli osiągnąć zamierzone efekty. Tętno można kontrolować przy użyciu umieszczonych w ramionach orbitreka sensorów dotykowych lub przy użyciu pasa napiersiowego (przy czym pas telemetryczny podaje zdecydowanie dokładniejsze wyniki).
    Jeżeli korzystamy z programów treningowych sterowanych tętnem orbitrek może dopasować aktualne obciążenie do pulsu użytkownika zmniejszając je, gdy puls jest zbyt wysoki i zwiększając gdy jest zbyt niski.
  • Po treningu na orbitreku warto poświęcić chwilę ( minimum 3-5 min), na ćwiczenia rozciągające i studzące organizm (według specjalistów nie powinno się tej fazy omijać, gdyż naraża się wtedy na omdlenia czy ból mięśni).

 

Incoming search terms:

  • yhs-002

Comments

  1. Bub / Wrz 26th, 2012 21:38 Quote Odpowiedz

    Moim skromnym zdaniem są one o wiele lepsze od trenażerów rowerowych.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz musisz trochę pogłówkować: