W trenażerach eliptycznych, w których to elektromagnes lub silnik sterujący położeniem magnesu odpowiada za obciążenie, jest możliwość wyboru programu treningowego. Zazwyczaj jest ich kilka do nawet kilkunastu.

Programy predefiniowane (zaprogramowane przez producenta)

Są to wgrane do pamięci komputera sterującego programy treningowe obciążenia. Składają się z serii jednominutowych odcinków, podczas których komputer sam zmienia obciążenie w zależności od wybranego programu- bardziej lub mniej intensywnie. Najczęściej programy takie są wyświetlane graficznie. Są to programy typu:

  • Hill/ climbing/mountain (program symulujący wspinaczkę; bardzo dobrze rozbudowuje mięśnie i siłę nóg oraz pośladków)
  • Rolling (toczący się)
  • Steps (symulacja wchodzenia po schodach)
  • Valley (dolina)
  • Ramp (rampa)
  • Intervals (program interwałowy, polega na ćwiczeniu przy zmiennym obciążeniu w równych odcinkach czasu)
  • Plateau (płaskowyż)
  • Fartlek (odmiana interwału, która bardzo wspomaga wzmocnienie wytrzymałości i szybkości; trening jest przeprowadzany przy różnorodnym obciążeniu a od interwału różni go to, że odcinki nie są równomierne i są dość nieuporządkowane).
  • Precipice (równia)
  • Random (program losowy)

Programy użytkownika/ów (które może ustalać samodzielnie)

  • Niektóre orbitreki mają możliwość zapamiętywania profili kilku użytkowników, ich indywidualnych preferencji treningowych oraz ustawień osobistych (typu wiek czy waga-oczywiście, do modyfikacji). Jest to bardzo przydatna funkcja w przypadku, gdy z orbitreka korzysta więcej niż jeden użytkownik.

Programy treningowe trenażer eliptyczny 2

Źródło

Programy „docelowe”

Programy tego typu polegają na możliwości ustawienia przez użytkownika parametru, jaki chce osiągnąć podczas treningu. Wartością docelową może być:

  • Czas (na przykład 30 minut)
  • Dystans (przykładowo – użytkownik zamierza pokonać 10 kilometrów)
  • Wydatek energetyczny (gdy trening będzie trwał dopóty, dopóki użytkownik nie spali np. 400 kcal).

Podczas treningu z użyciem programów docelowych użytkownik dowolnie może ustawiać opór.

Program sterowany ręcznie (manual)

Najmniej skomplikowana forma treningu, polega na manualnym wprowadzeniu oporu (opcjonalnie, przy niektórych trenażerach: długości kroku) przy jakim chce trenować użytkownik i rozpoczęciu ćwiczenia.

Programy treningowe trenażer eliptyczny

Programy sterowane tętnem (HRC)

Jest to program treningowy sterowany pracą serca użytkownika. Polega to na wyznaczeniu górnej granicy tętna jakie użytkownik chce utrzymać (patrz: programy sterowane tętnem) a w momencie zbliżenia się do górnej wyznaczonej granicy komputer sam zmniejsza obciążenie aż do momentu spadku tętna. Ze względu na konieczność stałej kontroli tętna zaleca się korzystanie z pasa telemetrycznego.

 

Programy aplikacji

Coraz częściej również producenci trenażerów wprowadzają na rynek trenażery kompatybilne z różnymi aplikacjami treningowymi (np. iFit w produktach Nordictrack i ProForm, S-Fit Kettlera czy LFconnect Life Fitnessu). Aplikacje te nie tylko pozwalają śledzić użytkownikowi postępy i zbierać dane treningowe, ale również dają dostęp do szerokiej gamy dodatkowych programów, a nawet pozwalają na wirtualne przemierzanie tras na świecie.

ifit

Zobacz również:  Ile kosztuje trenażer rowerowy?   |   Plany i programy treningowe w trenażerach rowerowych  |  Przygotowanie do ćwiczeń na trenażerze  | Sposoby pomiaru tętna na trenażerach

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz musisz trochę pogłówkować: