Podczas treningu na trenażerze bardzo ważne jest, by pracować w przy odpowiednim poziomie tętna (HR, z ang. Heart Rate). Mało kto zdaje sobie sprawę, iż jest to podstawowa kwestia dla rodzaju treningu (dzięki kontroli tętna można zakwalifikować trening na bieżni do jednej ze stref treningowych). Wartości graniczne są zróżnicowane w zależności od wieku osoby ćwiczącej. Najprostszym wzorem na wyliczenie tętna maksymalnego jest 220 – wiek = HRmax. W zależności od intensywności treningu można wyznaczyć następujące podstawowe strefy treningowe (bywają one czasem rozbijane na mniejsze części, jednakże dla treningu nie do końca profesjonalnego wystarczy rozróżnienie czterech podstawowych stref).

  • Strefa odpoczynku, regeneracji.

– Stosowany jako rozgrzewka bądź spokojny trening po dłuższej przerwie w regularnych ćwiczeniach;

-Tętno: 50-60% HR max

– Cel: poprawa procesów termoregulacyjnych i koordynacyjnych, rozgrzanie organizmu.

Strefy treningu sterowanego tętnem regeneracja

Źródło

  • Strefa spalania tłuszczu.

– Stosowany u osób pragnących stracić na wadze;

– Tętno: 60-70% HR max;

– Cel: Przyśpieszenie metabolizmu, wzmocnienie mięśni, spalanie tkanki tłuszczowej, lepsze ukrwienie organizmu.

Strefy treningu sterowanego tętnem fat burn

Źródło

  • Strefa cardio.

– Jest to trening polecany osobom, które trenują biegi długodystansowe (głównie dot. to treningów na trenażerach eliptycznych).

-Tętno: 70-80% HR max;

-Cel: poprawa wytrzymałości biegowej.

Strefy treningu sterowanego tętnem cardio

Źródło

  • Strefa beztlenowa.

-Trening w tej strefie jest doskonaleniem tolerancji organizmu dla kwasu mlekowego

-Tętno:80-90% HR max – strefa wytrzymałości beztlenowej

-Tętno:90-100% HR max – strefa wydolności beztlenowej;

– Cel: zwiększenie tolerancji na kwas mlekowy w mięśniach, który powoduje wolniejsze ich męczenie się.

Strefy treningu sterowanego tętnem beztlenowy

Źródło

 

Informacje na temat dokładniejszego podziału stref treningowych można uzyskać tutaj.

 

Podczas treningu na bieżni można kontrolować tętno za pomocą sensorów dotykowych (znajdujących się najczęściej w ramionach trenażerów eliptycznych), nakładek na palce/ucho bądź bezprzewodowych pasów napiersiowych (te ostatnie dają najlepsze rezultaty w zakresie dokładności pomiaru oraz są najwygodniejsze w użyciu oraz są najbardziej dostępnym narzędziem pomiaru tętna w wioślarzach i trenażerach rowerowych).

 

Strefy treningu sterowanego tętnem

Źródło

Zobacz również: Tętno maksymalne  |  Tętno spoczynkowe  |   Sposoby pomiaru tętna w trenażerach  | Wszystko o marce Reebok  |  Prawidłowa technika ćwiczeń na wioślarzu

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz musisz trochę pogłówkować: