Trenażery eliptyczne (orbitreki) to jedne z najpopularniejszych maszyn przeznaczonych do ćwiczeń cardio i aerobowych. Orbitreki, pomagają spalić podobną ilość kilokalorii jak na przykład trening na bieżni,ale ćwiczenia na nich sa znacznie mniej forsujące. Co więcej, trening na orbitreku jest znacznie bezpieczniejszy dla stawów (zwłaszcza kolanowych), niż tradycyjne treningi na bieżni. Cwicząc na trenażerze eliptycznym angażujemy zarówno dolne jak i górne partie mięśniowe, więc lepiej wpływamy na wydolność i kondycję całego ciała.

Jest kilka parametrów, na które trzeba zwrócić uwagę wybierając orbitrek.

Cena

Jest to zasadnicza kwestia, która decyduje o większości naszych zakupów. Zaletą orbitreka jest to, że w większości przypadków są one tańsze niż np. bieżnie treningowe. Im wyższa jest kwota, jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć na maszynę, tym większa jest liczba dostępnych funkcji. Odradzamy kupowania jak najtańszych maszyn hipermarketowych – często są one zawodne, szybko się zużywają i pracują znacznie głośniej niż nieco droższe urządzenia sprawdzonych producentów. Na dobry orbitrek możemy wydać od 1500 do ponad 6000 zł (ceny te zależą od programów treningowych, rodzaju systemu hamowania, dodatkowych funkcji, nośności).

Rodzaj systemu hamowania
Na rynku dostępne są orbitreki z trzema rodzajami systemów hamowania.

Mechaniczne (są najprostsze, najtańsze, ale również najbardziej hałaśliwe i najbardziej zawodne)

Magnetyczne (siła oporu regulowana jest poprzez tworzące opór magnesy, które przybliżając/oddalając się od siebie generują pole magnetyczne; wyróżniamy tu orbitreki, w których opór regulowany jest pokrętłem lub sterowane silnikiem. Te pierwsze są tańsze, natomiast drugie dają nam zdecydowanie większą skalę regulacji oporu, przez co trening może być dokładniej dopasowany do indywidualnych możliwości ćwiczącego)

Elektromagnetyczne (w którym odległość elektromagnesu i koła jest stała, opór generowany jest przez zwiększenie lub zmniejszenie siły pola elektromagnetycznego). Orbitreki elektromagnetyczne są najdroższe, ale w przeciwieństwie do magnetycznych, dają możliwość korzystania z wielu programów treningowych (w magnetycznych są to tylko programy celowe, najczęściej nastawione na określony czas treningu), mają znacznie większą skalę oporu i szybciej reagują na zmianę jego wartości na komputerze sterującym. Są to także urządzenia, w których awarie zdarzają się zdecydowanie rzadziej, niż w pozostałych dwóch typach.

Wielkość koła zamachowego
Koło zamachowe jest w orbitreku tak samo ważną częścią, jak w rowerkach stacjonarnych – jest to bowiem część regulująca całą pracę trenażera. Od wielkości koła zamachowego zależy zarówno płynność ruchu jak i siła oporu (chyba, że mamy do czynienia z trenażerem elektromagnetycznym, wówczas to siła elektromagnesu warunkuje jakość tych cech). W pozostałych przypadkach przyjęto założenie, że im większa jest masa koła zamachowego, tym lepiej pracuje orbitrek. Ostatnimi czasy producenci podają jednak nie tyle masę samego koła, co masę całego układu hamującego (np. Kettler), stąd też zamiast wartości np. 5 – 6 kg, mamy 16 czy 18 (a nawet 25!) kg.

Nośność
Należy wziąć pod uwagę maksymalną masę użytkownika, zwłaszcza, jeśli z orbitreka będzie korzystała osoba o sporej nadwadze. Warto także wybrać trenażer o większej nośności w przypadku gdyby miała z niego większa ilość użytkowników (większa nośność oznacza też większą wytrzymałość urządzenia).

Regulacja długości kroku
Funkcja regulacji długości kroku jest szczególnie ważna w przypadku, gdy z orbitreka będzie korzystało kilka osób – możliwe jest wówczas odpowiednie przystosowanie do wzrostu użytkownika, co zwiększa wygodę i efektywność treningu. Jak dotąd nie istnieje konkretna metryka, przypisująca wzrost do konkretnej długości kroku, znane są jednak ogólne wytyczne:

  • wzrost – do 160 cm – długość kroku do 16’’ (tj. do 40,5 cm)
  • wzrost 160 do 170 cm – długość kroku 16’’ do 18’’ (40,5 do 45,5 cm)
  • wzrost 170 do 180 cm – długość kroku 18’’ do 20’’ (45,5-50,5 cm)
  • wzrost powyżej 180 cm – długość kroku powyżej 20’’ (powyżej 50,5 cm)

Programy treningowe
Programy treningowe nie są co prawda warunkiem niezbędnym do wykonania dobrego treningu, ale zdecydowanie pozwalają urozmaicić trening, dzięki czemu staje się on mniej monotonny czy nudny (jest to zatem ważne zwłaszcza dla osób, które łatwo się demotywują). O rodzajach programów treningowych można przeczytać TU. Warto również dodać, iż często programy dopasowane są do różnych celów treningowych.

Wielkość
Co prawda orbitreki zajmują zdecydowanie mniej miejsca niż bieżnie treningowe, ale mimo wszystko warto sprawdzić, czy dany model na pewno wkomponuje się w dostępną przestrzeń – dotyczy to zwłaszcza osób z małymi powierzchniami mieszkalnymi. Dla przykładu, orbitrek York Fitness Heritage X101 ma wymiary 136 x 65 x 152 cm, a orbitrek Kettler Skylon 3 ma wymiary 200 x 70 x 180 cm (przy czym pierwsza z tych wartości to długość, a w tym parametrze 64 cm robi sporą różnicę).

Pozostałe dostępne funkcje i ułatwienia
W wersjach orbitreków ze średniej i wyższej półki cenowej często, oprócz programów treningowych, można spotkać również inne udogodnienia, takie jak możliwość pomiaru procentowego tkanki tłuszczowej, ocenę kondycji, zapamiętywanie profili użytkowników, wiatraki, możliwość podłączenia odtwarzacza mp3 i słuchawek, podstawki pod gazetę/książkę a nawet wbudowane ekrany (na których wyświetlane są wizualizacje tras bądź zwykłe programy telewizyjne).

Zobacz również:  Rozgrzewka przed treningiem na trenażerze eliptycznym  |  Monitor PM5 w trenażerach Concept2  |  Ergometr wioślarski York Fitness R-I 7000  |  Trenażer eliptyczny York Fitness X-II 7000

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz musisz trochę pogłówkować: