Podczas treningu na trenażerze niezwykle ważny jest pomiar tętna. Ma to na celu zarówno dostosowanie treningu do potrzeb (odpowiednie progi pozwolą na dobranie treningu regeneracyjnego, spalającego tłuszcz, cardio lub beztlenowego) oraz możliwości organizmu (np.: osoby starsze nie powinny przeprowadzać treningów intensywniejszych niż przy tętnie 50% HR max).

Trenażery wyposażone są w kilka możliwych sposobu pomiaru tętna podczas treningu:

Sensory dotykowe

Sensory dotykowe są to czujniki, za pomocą których mierzone jest tętno. Umieszczone są zazwyczaj na ramionach trenażerów eliptycznych (wioślarze oraz trenażery rowerowe nie są zazwyczaj wyposażone w tę formę pomiaru tętna – stosuje się raczej wspomniany poniżej pas telemetryczny) . Aby za ich pomocą zmierzyć poziom tętna należy obie dłonie położyć na sensorach i odczekać ok. 30 sekund na odczyt (ważne jest by nie chwytać sensorów zbyt mocno). Odczyty z tego typu czytników nie należą jednak do najdokładniejszych i należy je traktować orientacyjnie.

Sensory Dotykowe Trenażer Eliptyczny

 

Klipsy na ucho

Klipsy tego typu są urządzeniami odrobinę dokładniejszymi niż sensory, jednak nie są zalecane przy intensywnym treningu (ze względu na łatwość zsunięcia się klipsa z ucha, pomiar może być zniekształcony).

 

Klips na uchoBezprzewodowe pasy napiersiowe.

Pas telemetryczny jest najdokładniejszym z dostępnych urządzeń do pomiaru tętna podczas treningu. Opaska telemetryczna może być częścią zestawu przy zakupie trenażera (wraz z wbudowanym odbiornikiem), jednak częściej jest traktowana jako element dodatkowy. W celu optymalnego odczytu zaleca się lekkie zwilżenie (najlepiej wilgotną szmatką, nie wolno zanurzać pasa w wodzie!; można też stosować żele nawilżające) a następnie założenie pasa bezpośrednio na klatkę piersiową, lekko po lewej stronie, tak aby odbiornik pasa, znajdował się na sercu.

 

Pas napiersiowy

Uwaga: Zakłócenia odczytu pracy serca w elektrodach (odbiorniku) może nastąpić w przypadku użycia na ciało pudru, balsamu, olejku itd. Zaleca się stosowanie sensorów na czyste ciało (w przypadku sensorów dotykowych na uchwytach – czyste dłonie).

 

Zobacz również: BMI  |  Pas telemetryczny  |  Tętno maksymalne  |  Kettler  |  Przygotowanie do ćwiczeń na tranażerze  |  Zalety ćwiczeń na wioślarzu

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz musisz trochę pogłówkować: