HIITy i interwały są chyba najbardziej efektywnymi i ostatnio coraz bardziej popularnymi treningami typu cardio. Główne zalety, jakie z niego wynikają, to po pierwsze dość krótki czas trwania, drugim zaś to, że podkręca metabolizm i spala kalorie jeszcze jakiś czas po zakończeniu ćwiczeń (w zależności od intensywności, od kilku do kilkunastu godzin). Dzieje się tak dzięki EPOC – jest to dług tlenowy zaciągany przez nasz organizm. By go spłacić, musi pobierać więcej energii, więc w rezultacie nawet gdy już odpoczywamy po ćwiczeniach, kalorie wciąż są spalane.

Brzmi pięknie, w praktyce jednak nie każdy daje się przekonać do interwałów i wybiera spokojny trening aerobowy. Dobry i skuteczny trening interwałowy jest bowiem bardzo intensywny i mocno wykańcza – po zakończeniu nawet 12 czy 15 minutowej sesji powinniśmy mieć wysokie tętno i być porządnie zmęczeni.

trenażer eliptyczny trening interwałowy

Źródło

W interwałach wyróżniamy czas pracy i odpoczynku – przy czym odpoczywając nie przestajemy ćwiczyć. Przeplatamy wysoką i niską intensywność i na orbitreku można to zrobić dwojako:

  • Zmieniając prędkość przy stałym oporze (ale nie minimalnym)
  • Zmieniając opór przy stałej prędkości (również nie ma obijania się)

Read More »

Incoming search terms:

  • jak dziala trenazer

Schody treningowe (stairmaster) pojawiają się coraz częściej w klubach fitness w Polsce, jednak wciąż nie są tak doceniane, jak inne urządzenia cardio, takie jak steppery, bieżnie czy orbitreki. A szkoda, bo ćwiczenia na schodach są znacznie bardziej funkcjonalne niż np. stepper (ruch jest bardziej zbliżony do tego, jaki wykonujemy w codziennym życiu). Trening na schodach jest świetnym sposobem na poprawę wydolności oraz zgubienie paru kilogramów. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o tym trenażerze?

Schody treningowe Stairmaster

Źródło zdjęcia 

  • Podobnie jak przy tradycyjnych schodach, pracują tu głównie nogi i pośladki. Panie bardzo często wykorzystują ten fakt i przy powolnym wchodzeniu po schodach wykonują dodatkowo odwodzenia nogi w tył – dzięki temu nie tylko spalają kalorie, ale również pracują nad tonusem mięśni pośladkowych.

Schody treningowe odwodzenia Read More »

Większość trenażerów eliptycznych  marek Nordictrack oraz Proform jest kompatybilnych z innowacyjną aplikacją iFit (dostępną zarówno na Androida jak i IOS). Przez jej zainstalowanie użytkownik uzyskuje dostęp do platformy, która niesie ze sobą szereg funkcjonalności.

 

Przede wszystkim umożliwia ona śledzenie aktywności 24h na dobę – dotyczy to m.in. liczby wykonanych kroków, ilości spalonych kalorii, ilości spożytych kalorii a nawet analizy jakości snu.  Dane są na bieżąco gromadzone i synchronizowane, w każdej chwili użytkownik może skorzystać z analiz i wykresów, co da mu jasny obraz efektywności czynionych wysiłków i korygowania celów z nimi związanych. Read More »

Przyciski szybkiego wyboru umieszczone są zazwyczaj na pulpicie trenażera eliptycznego. Jak sama nazwa wskazuje, pozwalają one na szybkie zmiany wartości, bez konieczności przeklikiwania się w tradycyjny sposób (góra – dół). Jest to bardzo wygodne zwłaszcza w samodzielnie przeprowadzanych treningach interwałowych, gdzie zmiana wartości powinna być szybka i dynamiczna, gdyż tego właśnie wymaga formuła takich ćwiczeń.

Przyciski szybkiego wyboru

Przyciski szybkiego wyboru na pulpicie trenażer eliptycznego A.C.T. Commercial Nordictrack Read More »

Bez względu na to, jaki rodzaj treningu zamierzamy wykonać – aerobowy, siłowy czy interwałowy – zawsze należy pamiętać o tym, by prawidłowo skonstruować trening. Powinien on składać się z rozgrzewki, treningu właściwego oraz rozciągania.

rozgrzewka

Rozgrzewka jest bardzo często pomijana i jest to ogromny błąd. Jej wykonanie gwarantuje bowiem, że nasze mięśnie i stawy zostaną przygotowane do pracy, jaką będą musiały wykonać podczas treningu właściwego. Dobrze przygotowana rozgrzewka:

  • podnosi temperaturę ciała
  • zwiększa przepływ krwi
  • dostarcza do mięśni tlen
  • przyspiesza przemiany metaboliczne
  • zwiększa ilość płynu stawowego i w ten sposób zmniejsza lepkość w torebkach stawowych,
  • zapobiega gromadzeniu kwasu mlekowego oraz przedwczesnemu wyczerpaniu organizmu.

Read More »

W 2003 roku amerykańska firma Boflex wprowadziła na rynek treadclimbera, który jest połączeniem bieżni, orbitreka i stairmastera (stairmaster jest to symulator wchodzenia po schodach, spotykany w polskich klubach fitness, m.in. w tych należących do sieci Pure Heatlh). Hybryda stała się popularna, ponieważ pozwala niejako na wykonanie dwóch typów treningu w jednym. Tajemnica tkwi w nachyleniu – najnowsze modele pozwalają na ustawienie go nawet na 40% (a w tradycyjnych bieżniach jest to najczęściej około 12%).

Treadclimber

Treadclimbery Boflex znacznie różnią się od typowych bieżni – zamiast jednego pasa są dwa, stanowiące płozy. Mogą być  używane na płasko, w ruchu imitującym wchodzenie po schodach lub eliptycznym). Read More »

Monitor PM3 to dobry partner w treningu – pozwala się zmobilizować, trzymać określonego programu i osiągać wytyczone cele. Jest to standardowy monitor w modelu D wioślarza Concept 2, zaprojektowany z myślą o prostej i intuicyjnej jego obsłudze.  Jest ona oparta w 100% na menu, nie trzeba zatem zapamiętywać żadnych skomplikowanych kombinacji klawiszowych. Możesz wcisnąć przycisk „Just Row” i rozpocząć wiosłowanie bez żadnych dodatkowych ustawień.

PM3 oferuje dużą różnorodność jednostek pomiaru oraz opcji ich wyświetlania, np.: na krzywej siły czy wykresie słupkowym. Można wybrać z menu trening o zapisanych wcześniej ustawieniach, można też ścigać się … z samym sobą, gdyż komputer w czasie rzeczywistym porównuje obecne wyniki do poprzednich. Dzięki kracie LogCard PM3 można bez problemu zapisywać wyniki swoich treningów, śledzić  poczynione postępy i przenosić dane treningowe na komputer PC lub Mac. Karta ta pozwala również zapisać w pamięci ulubione ustawienia treningowe.

Bardzo użyteczną funkcjonalnością jest ładowanie baterii monitora za pomocą… wiosłowania 🙂 Read More »

W trenażerach eliptycznych, w których to elektromagnes lub silnik sterujący położeniem magnesu odpowiada za obciążenie, jest możliwość wyboru programu treningowego. Zazwyczaj jest ich kilka do nawet kilkunastu.

Programy predefiniowane (zaprogramowane przez producenta)

Są to wgrane do pamięci komputera sterującego programy treningowe obciążenia. Składają się z serii jednominutowych odcinków, podczas których komputer sam zmienia obciążenie w zależności od wybranego programu- bardziej lub mniej intensywnie. Najczęściej programy takie są wyświetlane graficznie. Są to programy typu:

  • Hill/ climbing/mountain (program symulujący wspinaczkę; bardzo dobrze rozbudowuje mięśnie i siłę nóg oraz pośladków)
  • Rolling (toczący się) Read More »

Programy treningowe z których korzystamy wykonując trening na trenażerze rowerowym różnią się od tych, jakie możemy spotkać np. trenując na rowerze stacjonarnym.

Bardzo obszerną grupą programów treningowych są te dostępne w trenażerach typu Virtual Reality (więcej na ich temat można dowiedzieć się TUTAJ). Oczywiście wbudowane programy nie są wszystkim, co oferują producenci – użytkownicy tego typu urządzeń mają możliwość dokupienia kolejnych programów, dostępnych np. na stronie http://www.tacxvr.com/. Read More »

Incoming search terms:

  • cwiczenia na wioslarzu efekty

Podobnie jak każde inne urządzenie trenażer wioślarski (wioślarz) oprócz licznych zalet posiada również wady. Zaliczymy do nich:

  • głośną pracę urządzenia (głównie wioślarzy z powietrznym systemem oporu),
  • nie możliwość regulacji obciążenia (wioślarze z powietrznym system oporu), Read More »

Incoming search terms:

  • zalety wioślarza
  • wioślarz zalety